Bibliographic Details
Title: |
The relationship of β-glucuronidase activity in crevicular fluid to probing attachment loss in patients with adult periodontitis: Findings from a multicenter study. |
Authors: |
Lamster, Ira B., Holmes, Lyndal G., Gross, Karen B. Williams, Oshrain, Richard L., Cohen, D. Walter, Rose, Louis F., Peters, Lourdes M., Pope, Mark R. |
Source: |
Journal of Clinical Periodontology; Jan1995, Vol. 22 Issue 1, p36-44, 9p |
Subject Terms: |
GLUCURONIDASE, GINGIVAL hyperplasia, THERAPEUTICS, GINGIVAL fluid, FLUIDS, PERIODONTITIS, PERIODONTAL disease |
Abstract (English): |
Analysis of gingival crevicular fluid (GCF) offers a non-invasive means of studying the host response in periodontal disease, and may provide an early indication of the patient at risk for active periodontitis. A number of host markers have been studied for their relationship to disease activity (probing attachment loss or PAL). GCF levels of the acid glycohydrolase β-glucuronidase (βG), a marker of primary granule release from polymorphonuclear leukocytes (PMN), have been shown to identify patients with periodontitis at risk for additional PAL. In this multicenter trial, we evaluated (a) the short-term effect of conservative periodontal therapy on βG activity in GCF, and (b) the relationship of persistently elevated βG activity to PAL in patients who were monitored for 6 months. The study population included a total of 140 patients with chronic adult periodontitis. 130 patients were on a regular recall schedule, and 10 were previously untreated. After collection of baseline clinical data at all sites, and analysis of βG in GCF from one site (mesiobuccal) per tooth, the patients received a scaling and prophylaxis. Two weeks later patients were seen for collection of GCF. If elevated enzyme activity was found at 2 weeks, the patients were seen at 3 months for a clinical exam and GCF collection. Clinical parameters were collected from all patients at 6 months. Therapy tended to reduce βG activity in GCF. Allowing ± 20 units of βG activity for sampling and assay variability. 2 weeks after therapy, 24.5% of patients had lower βG levels. 8.6% of patients had higher levels and 66.9% of patients did not change. Using patients as the unit of observation, algorithms were created relating persistently elevated βG activity to PAL. The algorithms were based on analysis of βG data at baseline. 2 weeks and 3 months, or baseline and 2 weeks. For the algorithms using βG data collected at 3 examinations, the risk ratio ranged from 7× to 14×, total predictive value ranged from 83% to 88%, sensitivity ranged from 65% to 77%, specificity ranged from 85% to 89% and the κ statistic ranged from 0.41 to 0.44. If only the baseline and 2-week GCF data was used, accuracy decreased slightly, but a strong association between elevated βG activity and PAL remained (i.e., risk ratio of 6× to 10×). These data support our earlier findings that elevated levels of BG in GCF, indicative of increased PMN activity in the crevice, is associated with PAL in patients with chronic adult periodontitis. The role of the PMN in destruction of periodontal tissue may relate to release of lysosomal enzymes, and generation of reactive oxygen metabolites in the crevicular environment. [ABSTRACT FROM AUTHOR] |
Abstract (French): |
L'analyse du fluide créviculaire gingival (GCF) offre une manière non-invasive d'étudier la réponse de l'hôte dans la maladie parodontale et pourrait donner une indication précoce des patients à risque. Des marqueurs de l'hôte ont été étudiés pour leur relation à l'activité de la maladie (= perte d'attache au sondage: PAL). Les niveaux dans le GCF d'acide glyco-hydrolase-β glucuronidase (βG), un marqueur de la libération de granules primaires des leucocytes polymorphonucléaires (PMN), peuvent identifier les patients à risque d'une nouvelle PAL. Dans cette étude multicentrique, les paramètres suivants ont été évalués: (a) l'effet à court terme du traitement parodontal conservateur sur l'activité βG dans le GCF, et (b) la relation entre l'activité βG élevée et persistante, et la PAL chez des patients qui ont été suivis pendant 6 mois. L'échanillonnage de population comptait 140 patients avec parodontite chronique. 130 suivaient un système de rappel régulier et 10 n'avaient jamais été traités auparavant. Après collecte des données cliniques de base au niveau de tous les sites, et l'analyse de βG dans le GCF d'un site (MV) par dent, les patients ont bénéficié d'un détartrage et d'une prophylaxie. 2 semaines après, les patients ont été revus pour une collecte de GCF. Si une activité enzymatique apparaissait élevée à ce moment, le patient était revu après 3 mois pour un examen clinique et une nouvelle collecte de GCF. Les paramètres cliniques ont été pris pour tous les padents après 6 mois. Le traitement avait tendance à réduire l'activité βG dans le GCF. En admettant une variabilité de la technique et de l'échantillonnage, de l'activité de la βG de plus ou moins 20 unités. 2 semaines après le traitement 24.5% des patients avaient des niveaux βG diminués, 8.6% d'entre eux avaient des niveaux plus élevés et 66.9% n'accusaient aucun changement. En utilisant les patients en tant qu'unité d'observation des algorythmes ont été créés mettant en évidence des activités βG élevées en corrélation avec la PAL. Les algorithmes étaient basés sur l'analyse des données βG lors de l'examen de départ, après 2 semaines et 3 mois, ou bien lors de l'examen de départ et à 2 semaines. Pour les algorithmes utilisant les données βG collectées lors des trois examens, la proportion de risque se répartissait entre 7 et 14 fois, la valeur de prédiction de 83 à 88%, la sensibilité de 65 à 77%, la spécificité de 85 à 89% et la statistique kappa de 0.41 à 0.44. Si seulement les données de départ et après deux semaines étaient prises en considération, la précision diminuait quelque peu mais une forte association restait entre activité élevée βG et PAL (c.-à.-d. une proportion de risque de 6 à 10×). Des teneurs élevées en βG dans le GCF, indiquant une activité PMN augmentée dans le sillon, sont associées avec la PAL chez des patients avec parodontite chronique. Le rôle du PMN dans la destruction du tisu parodontal peut être en relation avec la libération d'enzymes lysosomiales et la production de métabolites d'oxygène réactif dans le milieu du sillon gingival. [ABSTRACT FROM AUTHOR] |
Abstract (German): |
Die Analyse des krevikulàren Sekrets (gingival crevicular fluid; GCF) bietet die Möglichkeit an, die Reaktion des Wirts auf die Erkrankung des Parodonts nicht-invasiv zu untersuchen. Das könnte eine Frühindikation der aktiven Parodontitis beim Risikopatienten ermöglichen. Einige Wirts-Markersubstanzen sind auf ihren Zusammenhang mit der Krankheitsaktivität (sondierter Attachmentverlust oder PAL = probing attachment loss) hin, untersucht worden. Es konnte gezeigt werden, daß Parodontitis-Risikopatienten (das Risiko fortschreitenden PALs liegt vor) durch die Spiegelhöhen (Levels) der Säure Glycohydrolase β-Glucuronidase (βG) im GCF -- eines Markers der primären Freisetzung von Granulae polymorphkerniger Leukozyten (PMN) -- identifiziert werden konnten. In diesem multizentrischen Versuch wurde a) der Kurzzeiteffekt konservativer Parodontaltherapie auf die βG Aktivität im GCF, and b) der Zusammenhang zwischen ständig erhöhter βG Aktivität und dem PAL bei 6 Monate lang beobachteten Patienten beurteilt. Die Studienpopulation (Grundgesamtheit) bestand aus insgesamt 140, an chronischer Parodontitis des Erwachsenen erkrankten Patienten. Für 130 war bereits ein regelmäßiges Behandlungs-bzw. Nachsorgeprogramm vorhanden und 10 waren bisher noch unbehandelt. Nach der Zusammenstellung der, bei der Ausgangssituation vorliegenden, klinischen Befunde aller Stellen und der Analyse der βG an einer Stelle (mesio-bukkal) pro Zahn, wurden die Patienten mit Scaling und Prophylaxetherapic behandelt. Zwei Wochen später fanden sie sich zur Entnahme von GCF ein. Stellte man bei der Untersuchung nach 2 Wochen erhöhte Enzymaktivität fest, wurden diese Patienten 3 Monate später erneut zu einer klinischen Untersuchung und zur Entnahme von GCF bestellt. Nach 6 Monate wurden die klinischen Parameter bei allen Patienten registriert. Die Therapie tendierte dazu, die βG Aktivität im GCF zu verringern. Werden zur Berücksichtigung von Variationen bei dem Entnahme- und dem Nachweisverlahren ± 20 Einheiten der βG Aktivität veranschlagt, konstatiere man 2 Wochen nach der Therapie bei 24.5% der Patienten niedrigere, bei 8.6% höhere und bei 66.9% unveränderte βG Spiegel (Levels). Da von den Patienten als Beobachtungseinheit ausgegangen wurde, konnten Algorythmen konstruiert werden, die ständig erhöhte βG Aktivität mit dem PAL im Zusammenhang bringen. Die Algorythmen fußten auf der Analyse der βG Daten, die bei der Ausgangssituation, der Situation nach 2 Wochen und 3 Monaten, oder bei der Ausgangssituation und der Situation nach 2 Wochen registriert worden waren. Bei den Algorythmen, die von den βG Daten von 3 Untersuchungen ausgingen, hielt sich die Variationsbreite der Risikorate zwischen 7× bis 14×; bei dem gesamten positiven Voraussagewert betrug sie zwischen 83% bis 88% bei der Empfindlichkeit zwischen 65% bis 77% bei der Spezifität zwischen 85%-89%. Die k-Maßzahlen (κ-statistics) streuten von 0.41 bis 0.44. Kamen nur die Ausgangssituations- und die nach 2 Wochen registrierten GCF Daten zur Anwendung, verringerte sich die Genauigkeit etwas, der starke Zusammenhang zwischen erhöhter βG Aktivität und dem PAL blieb jedoch bestehen (d.h. die Risikorate lag zwischen 6× bis zu 10×). Diese Daten erhärten unsere früheren Ergebnisse, die besagen, daß erhöhte βG Spiegel im GCF für erhöhte PMN Aktivität im Gingivasulsucus -- bei Patienten mit chronischer Parodontitis des Erwachscnen mit PAL vergesellschaftet -- bezeichnend sind. Die Rolle der PMN bei der Destruktion parodontalen Gewebes kann mit Freisetzung lysosomaler Enzyme und der Entstehung reaktiver Sauerstoffmetaboliten im Milieu des Gingavasulcus zusammenhängen. [ABSTRACT FROM AUTHOR] |
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Database: |
Complementary Index |